Zespół Szkół w Paczkowie
Zespół Szkół nr 110 dla Dzieci Przewlekle Chorych przy Szpitalu Klinicznym im. Karola Jonschera w Poznaniu
Godło Orła Białego

Zajęcia

„Królik pocieszycielem Taylora”

W marcu 2021r. na oddz. I za sprawą teatrzyku Kamishibai dzieci miały okazję dowiedzieć się co spotkało małego Taylora, bohatera bajki Cori Doerrfeld pt. „A królik słuchał”. Do smutnego chłopca podchodziły różne zwierzęta, które służyły mu radą. Taylor nie zwracał na nie uwagi. Ostatni przyszedł królik, który przytulił się do chłopca i zamiast mówić słuchał. Taylor stopniowo zaczął się otwierać, wyzwalać emocje. Z bajki dowiadujemy się, że w trudnych momentach naszego życia najcenniejszym upominkiem, jest cicha obecność drugiej osoby. W trakcie zajęć dzieci wykonywały papierowe króliki techniką origami płaskie z koła oraz wznosiły budowle z klocków. Podobne zajęcia odbyły się również na oddz. X.

„Historia o smutnym lwie, który stał się radosny”

W marcu i na początku kwietnia 2019r. dzieci z oddziału I i VIII miały okazję poznać  „Bajeczkę o lwie, którego nic nie cieszyło” z książki „ Krótkie bajeczki dla chorej córeczki” autorstwa Joanny Litwin. Bohater opowieści – silny lew, poczuł się naprawdę szczęśliwy i radosny, kiedy zaczął pomagać innym zwierzętom. W trakcie zajęć, dzięki zastosowanym kartom dialogowym rozwijającym wyobraźnię, dzieci same tworzyły historie zwierząt żyjących w Afryce. Wykonały także głowę lwa z wykorzystaniem tekturowych talerzyków i kolorowego papieru.

 

„Historia o aniołku i bożonarodzeniowej gwiazdce

Na początku grudnia 2018r. zapoznałam dzieci z oddziału X z „Historią o aniołku i bożonarodzeniowej gwiazdce”. Opowieść uświadomiła dzieciom jak ważna jest wzajemna zgoda i okazywanie sobie szacunku w ciągu całego roku, aby cieszyć się Świętami Bożego Narodzenia. W trakcie zajęć zastosowałam karty dialogowe, dzięki którym dzieci stworzyły barwne obrazki o tematyce świątecznej. Na koniec obdarowałam małych pacjentów kolorowymi zakładkami do książek.

 

„Franklin idzie do szpitala”

W listopadzie 2018r. przeprowadziłam zajęcia w ramach programu „Bajka moim przyjacielem” na oddziałach I i VIII.  Celem zajęć była redukcja lęku związanego z pobytem dziecka w szpitalu. W zajęciach posłużyłam się książką „Franklin idzie do szpitala” Bourgeois Paulette.  Bajka pokazuje postawę chorego żółwia Franklina, który pomimo lęku i strachu, dzielnie znosi leczenie urazu skorupy w szpitalu. Zwieńczeniem zajęć było wykonanie postaci bohatera wysłuchanej bajki – żółwia Franklina  z wykorzystaniem muszli lub  kamienia jako skorupy żółwia.

 

„Dobre drzewa pomagają chłopcu”

W zajęciach na oddziałach I, III i V wykorzystano bajkę „ Drzewa po drodze”. Dobre drzewa opiekowały się chłopcem, który zgubił mamę i pomogły mu ją  odnaleźć . Na zajęciach dzieci wykonywały techniką papierczaków, potężne afrykańskie baobaby.

„Jak pomóc choremu misiowi”

W nawiązaniu do dnia Pluszowego Misia przeprowadzono na oddziale I, V, i VIII zajęcia z wykorzystaniem bajki „Czy źle się czujesz Sam?” W bajce mamie udaje się przekonać chorego misia do połknięcia lekarstwa. Po wysłuchaniu bajki dzieci wykonywały techniką origami z kół papierowe, kolorowe misie.

 

„Tęsknoty małej Helenki”

W zajęciach pt. „Tęsknoty małej Helenki”,  przeprowadzonych w marcu i listopadzie 2016 r. na  oddziałach VI i  XI wykorzystano   bajkę  „O Helence oraz dużych i małych tęsknotach”.  W trakcie zajęć dzieci miały okazję wypowiedzieć się o swoich największych tęsknotach oraz przedstawić je w pracach plastycznych.

 

„Mała wiewiórka zapomina o chorobie”

W zajęciach przeprowadzonych na oddziałach X i XI wykorzystano „ Bajeczkę o chorej wiewiórce”. Bohaterka bajki zapomina o chorobie wykonując różne prace z jesiennych darów. W nawiązaniu do treści bajki dzieci wykonały małe kasztanowe wiewiórki.

 

„Owieczka lekarzem”

W zajęciach przeprowadzonych w marcu 2016r. na oddziałach I  i VIII wykorzystano bajkę „Owieczka lekarzem”. Bohaterka bajki  pomogła małym chorym zwierzątkom. Wyleczone zwierzaki doceniły pomoc doktor owieczki i zrozumiały, że to nie tylko dobry lekarz, ale ich przyjaciółka. W nawiązaniu do treści bajki dzieci uzupełniały kontury rysunku owieczki kłębuszkami wełny.