Program
POZNAŃ 2011r.
BAJKA MOIM PRZYJACIELEM
PROGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – TERAPEUTYCZNYCH
DLA DZIECI Z PRZEDSZKOLA NR 107
W POZNANIU
OPRACOWAŁA: Karolina Futro
Spis treści
- Wstęp
- Cele programu
- Treści programowe oraz opis założonych osiągnięć dziecka
- Procedury osiągania celów programu
4.1. Propozycja metod pracy z dziećmi
4.2. Środki dydaktyczne do realizowania treści programowych
4.3. Ewaluacja programu
- Uwagi ogólne o realizacji programu
- Bibliografia
- Wstęp
Choroba stanowi źródło sytuacji stresowych, które wyzwalają silne emocje negatywne z którymi dziecko nie potrafi sobie radzić. Niepełna dojrzałość psychiki małego dziecka sprawia, że jest ono nieodporne na duże obciążenia. Do głównych obciążeń na które jest narażone dziecko w czasie choroby należą wg. A. Maciarz,:
– złe samopoczucie,
– zaburzenia funkcji różnych organów,
– doznawanie bólu,
– przeżywanie lęku,
– poczucie cierpienia,
– ograniczenie aktywności psychoruchowej.
Stresujący dla dziecka jest pobyt w szpitalu narażający go na rozłąkę z rodziną oraz kontakt
z obcymi osobami personelu medycznego, zwłaszcza jeśli traktują oni dziecko przedmiotowo.
Dziecko udręczone chorobą, bólem, nie potrafi koncentrować się na żadnej aktywności, rozpacza lub wpada w stan psychicznego odrętwienia. Dzieci długo uzależnione od pomocy innych stają się bierne, nie mają możliwości pokonywania trudności.
Do szczególnie stresogennych czynników u dzieci hospitalizowanych zaliczyć można:
– nieprzygotowanie psychiczne dziecka do zabiegów medycznych wykonywanych nieznaną
aparaturą,
– lekceważenie lęku przeżywanego przez dziecko w czasie czynności medycznych,
– niecierpliwe przełamywanie oporu dziecka przed iniekcją ( podawanie zastrzyku),
– brak rozmów łagodzących napięcie emocjonalne,
– obojętność emocjonalna wobec dziecka,
– długi czas bezczynnego oczekiwania na badanie,
– ograniczenie czasu odwiedzania dziecka przez najbliższych,
– monotonia wyposażenia sal szpitalnych.
Jedną z metod redukujących lęk u dzieci są obok zabawy baśnie i bajki. Różnica między tymi dwoma pojęciami polega głównie na tym, że bajka jest krótkim dowcipnym utworem często poetyckim o charakterze satyrycznym lub dydaktycznym. Baśń natomiast jest utworem narracyjnym, fantastycznym, w którym problemy moralne są rozstrzygane jednoznacznie. Zakończenie baśni jest zawsze pozytywne.
W publikacjach dla dzieci w odniesieniu do opowiadań tworzonych na użytek terapii przyjęto pojęcie bajki terapeutycznej. Są to utwory głównie dla dzieci w wieku do 9 lat,
w których świat widziany jest z perspektywy dziecka, występują w nich czarodziejskie postacie, ale w przeciwieństwie do baśni magia rzadko pomaga w nich rozwiązywać trudności. Są to historie tak skonstruowane i napisane by dzieci odnajdywały w nich cząstkę swych uczuć, emocji, konkretnych problemów z którymi się borykają. Bajka taka wspiera, ponieważ pozwala dzieciom zrozumieć, że lękać się, smucić to jest normalne, inni też przeżywają takie uczucia. Zawiera wskazówki jak można poradzić sobie z problemem. Celem bajek terapeutycznych jest uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych
i wspieranie dziecka. Wyodrębnia się następujące bajki terapeutyczne :
-relaksacyjne z wykorzystaniem muzyki, w których głównym celem jest uspokojenie dziecka,
– psychoedukacyjne których celem jest wprowadzenie zmian w szeroko rozumianym zachowaniu dziecka,
– psychoterapeutyczne które mają na celu obniżać lęk – dziecko ma poprzez fabułę bajki odnaleźć swoje lęki i uzyskać pomoc.
Program działań wychowawczo – terapeutycznych „Bajka moim przyjacielem” powstał z myślą o potrzebach dzieci z Przedszkola Specjalnego nr 107 przy Szpitalu Klinicznym im. Karola Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, a jego założeniem jest zmniejszenie lęku i napięcia związanego z pobytem w szpitalu.
Zakres treści niniejszego programu doskonale wpasowuje się w tematykę Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki Zespołu Szkół Specjalnych nr 110 w Poznaniu.
Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ( Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17, zał. nr1).
Zajęcia ukierunkowane na terapeutyczną rolę bajek przeprowadzane będą na oddziałach szpitalnych. Program jest przeznaczony do pracy z dziećmi w wieku od 4-5 lat.
Istnieje możliwość poszerzenia zakresu treści programu dla innych grup wiekowych.
Realizacja programu rozpocznie się od roku szkolnego 2011/2012. Spotkania zaplanowano w miesiącach listopadzie i w marcu ( mogą być przeprowadzane także w innym terminie w zależności od potrzeb dzieci).
Rodzice zachęcani będą do współpracy i kontynuowania działań o podobnym charakterze np. czytanie książek, opowiadanie bajek, kolorowanie obrazków przez dzieci.
Program został przygotowany do wykorzystania zarówno w indywidualnej pracy
z dzieckiem, jak i z grupą dzieci.
Ze względu na nowatorskie rozwiązanie problemu lęku pojawiającego się u dzieci przebywających w szpitalu istnieje możliwość modyfikacji programu w czasie jego realizacji.
- Cele programu
Celem nadrzędnym programu „Bajka moim przyjacielem” jest pomoc dziecku w redukcji napięcia i lęku związanego z pobytem w szpitalu.
Cele kształcenia i wychowania:
- Budzenie wiary we własne siły i możliwości.
- Stymulowanie wyobraźni małego dziecka poprzez słuchanie bajek terapeutycznych.
- Wspomaganie dzieci w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich emocji, uczuć, przeżyć
w różnych sytuacjach. - Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne, związane ze zmianą otoczenia.
- Wyrażanie swoich przeżyć i emocji poprzez różne formy plastyczne, ruchowe i dźwięk.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych myśli, emocji, potrzeb i odczuć w sposób zrozumiały dla najbliższego otoczenia.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych.
- Wypracowanie u dziecka odpowiedniego stosunku do odmienności i indywidualności innych osób.
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwojowi mowy i myślenia dziecka
( swobodna wypowiedź dotycząca np. zachowania lub wyglądu głównego bohatera bajki). - Rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez zabawy teatralne i dramowe.
- Rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą.
- Kształtowanie nawyku uważnego słuchania tekstu czytanego przez dorosłą osobę ( czas dostosowany do wieku, możliwości i stanu zdrowia dziecka).
- Uwrażliwienie na piękno języka literackiego.
Cele terapeutyczne:
- Stwarzanie przyjaznego klimatu w celu pobudzania dziecka do pozytywnego myślenia.
- Uruchamianie pozytywnych emocji poprzez czytanie bajek.
- Przeniesienie myśli dziecka w świat bajki ( zapomnienie o chorobie).
- Rozładowywanie napięć związanych z chorobą i procesem leczenia, zachęcanie do wytrwałości w działaniu.
- Uwolnienie dzieci od zalegających negatywnych emocji, okazanie im uwagi, akceptacji, bliskości emocjonalnej, dostępności fizycznej i psychicznej osoby dorosłej.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i możliwości dziecka chorego.
- Ukazanie dziecku możliwości radzenia sobie z lękiem –innego sposobu myślenia, przeżywania, zachowania i działania.
- Treści programowe oraz opis założonych osiągnięć dziecka
Problematyka zajęć
|
Treści programowe |
Przewidywane osiągnięcia
Dziecko potrafi:
|
I. Nadmierne napięcie
II. Lęk związany
|
• Uczenie się sposobów radzenia sobie z emocjami oraz właściwego reagowania na przejawy zachowań innych, np. utożsamianie się
• Opisywanie przeżyć dotyczących odbioru utworów literackich.
• Słuchanie nagrań z muzyką relaksacyjną i nagrań odgłosów natury.
• Uczestniczenie zmniejszających stres.
• Rozpoznawanie, nazywanie i przedstawianie uczuć i emocji ( radość, smutek, złość, strach, lęk, gniew, zaciekawienie) i reakcji związanych z ich przeżywaniem (śmiech, płacz, tupanie, krzyk).
• Poddawanie się koniecznym zabiegom.
|
– uwolnić się od zalegających emocji: rozluźnić się, uspokoić, odprężyć,
– powiedzieć co w wysłuchanym utworze podobało się ( lub nie) – wsłuchać się w muzykę, zrelaksować,
– pobudzić swoją wyobraźnię,
– rozpoznawać, nazywać – dzielić się własnymi uczuciami i emocjami – uświadamia sobie przyczyny powstałych emocji, – radzić sobie z emocjami – z mniejszym lękiem poddać się koniecznym badaniom i zabiegom,
|
Problematyka zajęć
|
Treści programowe |
Przewidywane osiągnięcia
Dziecko potrafi:
|
III. Lęk wywołany separacją
|
• Poznawanie nowego środowiska i uczestniczenie
• Próby akceptowania nowych sytuacji , osób, pomieszczeń, przedmiotów.
Treści programowe wspólne dla pkt. II i III
· • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania opowiadanych i czytanych bajek. Skupienie uwagi na słowie mówionym.
• Poznanie klasycznej literatury dziecięcej.
• Układanie klocków obrazkowych ilustrujących utwór.
• Odbieranie tekstów literackich – bajek poprzez płyty CD.
•Wypowiadanie się na temat treści bajek.
• Tworzenie okazji do odtwarzania treści poznanej literatury w zabawach.
• Ilustrowanie treści wykonanymi kukiełkami, sylwetami, pacynkami, ilustracjami (teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni).
• Pomaganie dziecku w poznawaniu i rozumieniu różnych postaw bohaterów literackich.
• Dokonywanie oceny postępowania bohaterów
• Wspólne układanie bajki oraz jej ilustrowanie za pomocą rysunków.
• Rysowanie na różnych formatach papieru.
• Malowanie farbami z różnymi grubościami pędzli.
• Formowanie ulepianek
•Wycinanie, nacinanie, wydzieranie , łączenie klejem lub taśmą klejącą poszczególnych elementów.
•Ilustrowanie opowiadań instrumentami perkusyjnymi.
• Współudział dziecka
|
– uczestniczyć w nowych sytuacjach społecznych,
– zaakceptować nowe środowisko, nową sytuację, osoby, pomieszczenia, przedmioty,
– uważnie słuchać bajek – identyfikować się z wybranym bohaterem bajki,
-zainteresować się literaturą klasyczną,
– układać klocki obrazkowe,
– zaciekawić się sprzętem audiowizualnym
– wypowiedzieć się na pytania dotyczące treści bajki,
– włączyć się we wspólną zabawę, – samodzielnie zaproponować zabawę,
– wykonać proste kukiełki i zilustrować nimi treść bajki,
– nazwać relację emocjonalną między bohaterami,
– dokonać oceny postępowania bohaterów – zrozumieć różne postawy bohaterów,
– uczestniczyć w zadaniach grupowych,
– wykonywać prace plastyczne z wykorzystaniem różnorodnego materiału – poczuć satysfakcję z wykonanej pracy i radość z otrzymanej nagrody
– wykorzystywać instrumenty do ilustrowania opowiadań,
– aktywnie uczestniczyć
|
- Procedury osiągania celów programu
4.1. Propozycje metod pracy z dziećmi
Dla osiągnięcia założonych celów konieczne jest zastosowanie różnorodnych metod pracy:
– oparte na słowie: praca z książką, opowiadanie, opis, rozmowa, czytanie z podkładem muzycznym,
– oparte na obserwacji : pokaz obrazów,
– metody aktywizujące: elementy dramy, pedagogika zabawy, wizualizacja,
– oparte na praktycznej działalności dziecka : techniki origami, papierczaki, rysowanie, malowanie, oklejanie, wycinanie itp.
Wszelkie metody będą wspierane przez odpowiednio dobrane formy pracy inicjujące aktywność dzieci.
Dla potrzeb programu stosuje się następujące formy pracy:
- indywidualną
- grupową
- zbiorową
W różnych proporcjach w zależności od możliwości, sytuacji, stanu zdrowia itp.
4.2. Środki dydaktyczne do realizowania treści programowych:
Nadmierne napięcie i niepokój
Wybrane bajki relaksacyjne:
– Molicka M., Bajkoterapia – O lękach dzieci i nowej metodzie terapii – Bajka o wróbelku, Bajka o niedźwiadku, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002
– Lewicka B., Bajkowy Relaks dla dzieci cz. II – Na Zdrowie, Centrum Rozwoju Edukacji i Turystyki – Avida (CD)
oraz płyty CD z muzyką relaksacyjną:
– Umer M. , Turnau G. Kołysanki – utulanki , Wydawnictwo Fokus
– Pałczyński Z., W leśnym uroczysku”, Wydawnictwo P.W. „Alauda”
– Muzyka która leczy, Wydawnictwo Reader’s Digest
– Dźwięki Natury. Raj, Agencja Artystyczna MTJ
oraz inne nagrania z muzyką.
Lęk związany z leczeniem, bólem, możliwym uszkodzeniem ciała, odmiennością
Wybrane bajki terapeutyczne (opowiadane, czytane w całości lub w fragmentach):
– Molicka M., Bajki terapeutyczne cz. I – Ufuś, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 1999.
– Brett D., Bajki, które leczą cz.1– Ból, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2006.
– Clark B., Bourgeois P. – Franklin idzie do szpitala, Wydawnictwo Debit, 2000.
– Ortner G., Bajki na dobry sen – Syrenka, Świat Książki, Warszawa 2008.
– Barciś A., Praca zbiorowa Bajkoterapia – czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać – Rubinek, Nasza Księgarnia, Warszawa 2009.
– Molicka M., Bajki terapeutyczne cz. II – Rycerz i jego giermek, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2003.
– Bajki – pomagajki u doktora: Igiełka Tusia – CD. Wydawca: Fundacja Drabina Rozwoju.
– Andersen H.Ch. , Baśnie – Brzydkie kaczątko, Nasza Księgarnia , Warszawa 1978.
Lęk wywołany separacją i nieznanym otoczeniem
Wybrane bajki terapeutyczne (opowiadane, czytane w całości lub w fragmentach):
– Molicka M., Bajki terapeutyczne cz. I – Zuzi – Buzi, Wydawnictwo Media Rodzina,
Poznań 1999.
– Molicka M. , Bajki terapeutyczne – Mrok i jego przyjaciele. Wydanie audio, Media Rodzina.
– Bajki – pomagajki u doktora: Z łupiny do doniczki – CD. Wydawca: Fundacja Drabina Rozwoju.
oraz:
– pacynki, kukiełki, obrazki,
– „piłki emocje” (Radosna Szkoła),
– różnorodne materiały i narzędzia do działalności plastycznej ( papier kolorowy, kartki
i arkusze papieru, krepa, nożyczki, klej, plastelina, farby, kredki, flamastry, materiały
niekonwencjonalne np. surowce wtórne itp.),
– odtwarzacz, płyty,
– laptop,
– instrumenty perkusyjne,
– klocki obrazkowe – układanka,
– książka: Barff U. , Złota księga pomysłów- Każde dziecko to potrafi, Wydawnictwo Delta.
4.3. Ewaluacja programu:
– słuchanie wypowiedzi dzieci na zadany temat – formułowanie przez dziecko swoich myśli, odczuć,
– spostrzeganie zmian w zachowaniu dziecka, będzie to możliwe po kilku spotkaniach z dzieckiem dłużej przebywającym w szpitalu,
– zapoznanie się z opinią personelu medycznego i rodziców na temat zmian w zachowaniu dziecka,
– notowanie wszelkich modyfikacji programu, dostosowanie do sytuacji przedszkola szpitalnego i wprowadzenie przewidywanych zmian w następnym roku szkolnym.
5. Uwagi ogólne o realizacji programu
Inspiracją dla opracowania programu była moja praca z dziećmi przebywającymi w specyficznych warunkach szpitalnych.
Program będzie realizowany elastycznie, w zależności od indywidualnych potrzeb dzieci, a także od aktualnego stanu ich zdrowia. Stąd też treści programowe zajęć będą zależały od problemów dotyczących danego dziecka i od długości jego pobytu w szpitalu. Istnieje możliwość modyfikacji zaplanowanych zajęć w przypadku istotnej zmiany stanu zdrowia dziecka.
Mam nadzieję, że realizacja powyższego programu przyczyni się choć w pewnym stopniu do poprawy samopoczucia małych pacjentów naszego szpitala.
6. Bibliografia
Andrzejewska J., Wierucka J., Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 2009.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum – materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wydawnictwo UNUS , Wałbrzych 2002.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore – Opieka i wsparcie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
Molicka M., Bajkoterapia – O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002.
Molicka M., Bajki terapeutyczne cz.I , Poznań 1999 i cz. II, Poznań 2003, Wydawnictwo Media Rodzina.
Molicka M. – artykuł : Bajkoterapia jako rodzaj biblioterapii w procesie wspierania
i terapii.
Walczak-Sarao’ M., Kręcisz D. , Wesołe przedszkole i przyjaciele. Program wychowania
i edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2009.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r ( Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4,
poz. 17, zał. nr 1).